Kuvituskuva, taidemuseon logo

Edvard Munch (1863–1944) – Puupiirroksia ja litografioita

12.9.1999–9.1.2000

Edvard Munch – Skandinavian yksi tunnetuimmista taiteilijanimistä – on tehnyt Suomeen todellisen taiderynnäkön tänä vuonna. Valtion taidemuseo, Retretti ja Riihimäen taidemuseo ovat toteuttamassa mittavan Edvard Munchin taiteen esittelyn, kaikki omilla teemoillaan. Näyttävä Edvard Munchin taiteen Suomeen tuominen on osoitus myös Oslon Munch Museon aktiivisesta ja laadukaasta kansainvälisestä näyttelytoiminnasta.

Riihimäen taidemuseon Edvard Munch -näyttelyn tarkoitus on esitellä Munchin grafiikkaa, puupiirroksia, sekä litografioita. Näyttelyyn on valittu keskeisimmät teemat; miehen ja naisen suhde ja kuoleman teema. Näyttelyssä on mukana sellaiset merkittävät puupiirrokset kuten Ahdistus (1896), Suudelma (1902) ja Tytöt sillalla (1918). Mukana on myös tunnetut August Strindbergin (1896) ja Henrik Ibsenin (1902) litografiat. Teokset ajoittuvat vuodesta 1895 eteenpäin – Suurin osa näyttelyn teoksista on kuitenkin 1890-luvun lopulta.

Tämä näyttely on Riihimäen taidemuseon lyhyen historian (taidemuseo on toiminut vasta viisi vuotta) merkittävin ja perustelluin ”tuontinäyttely”: Se antaa suomalaiselle taideyleisölle ainutlaatuisen ja selkeän kuvat norjalaisesta mestarista grafikan taitajana ja uudistajana!

Riihimäen taidemuseon kesänäyttelynä oli ”Memoire du siécle – Vuosisadan muisto”, eurooppalaista grafiikkaa esittelevä näyttely. Edvard Munch -näyttelymme jatkaa eurooppalaisen grafiikan esittelyä. – Juuri nyt yleisöä suoratsaan hemmotellaan hyvillä grafiikan näyttelyillä; onhan parasta aikaa Valtion taidemuseossa ”Lamina Magica –Taikalaatta” -näyttely, joka on jokaisen taiteen ystävät ”pakollinen” vierailukohde.

Munch näyttely siirtyy Riihimäeltä ensi vuoden alussa vielä Raumalle Lönnströmmin taidemuseoon (D´Artnet Finland -taidemuseo).

Näyttelyä varten on tehty kuvitettu luettelo, joka myös lähetetään tiedotusvälineiden edustajille pyydettäessä.