Inari Krohnin teos Uni vuodelta 2014.
Inari Krohn, Uni, 2014.

Inari Krohn – Lähellä ja kaukana

29.10.2016–21.5.2017

Merkittävän uran kuvataiteilijana tehneen Inari Krohnin (s. 1945) näyttelyssä Lähellä ja kaukana esitellään taiteilijan tuotantoa kattavasti uran alkuvaiheista näihin päiviin saakka. Esillä näyttelyssä on öljy- ja akvarellimaalauksia sekä grafiikkaa, yhteensä n. 100 teosta taiteilijan uran kaikilta vuosikymmeniltä. Teoksia näyttelyyn ovat lainanneet taiteilijan lisäksi yksityiset henkilöt, Ateneumin taidemuseo, Helsingin taidemuseo HAM, Sara Hildénin taidemuseo ja Tampereen taidemuseo. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan myös kirja Inari Krohn: Lähellä ja kaukana. Kirjaa varten taiteilija on saanut apurahan Suomen Kulttuurirahastolta, Juhani Kirpilän rahastosta. Kirjassa on taiteilijan haastattelu sekä taidekriitikko, taiteilija Jan-Olof Mallanderin teksti. Kirja on runsaasti kuvitettu kattaen teoskuvia taiteilijan uralta liki kuudenkymmenen vuoden ajalta.

Krohnin teosten aihemaailma liikkuu 1970-luvun yhteiskunnallisen tiedostamisen ja solidaarisuutta kuvaavien töiden kautta interiööreihin, unimaailmoihin ja luontoaiheisiin. Kasvitieteilijän jaluonnontutkijan täsmällisyydellä muistiinmerkityt ja talletetut havainnot yhdistyvät Krohnin tuotannossa fantasiaan, unien maagisuuteen ja itämaisiin kuva-aiheisiin. Inari Krohnin teosten maailman tunnetila on aito ja vilpitön, puhdas ja välitön. Tämä ominaispiirre yhdistyneenä puhtaiden värien ja valon käyttöön saavat aikaan teoksista kumpuavan intensiivisen tunnelman.

Inari Krohnin teokset ovat esittäviä mutta epätodellisia; ne ovat kuvia sadun ja mielikuvituksen maailmasta, jossa tuttu muuttuu vieraaksi ja vieras tutuksi. Ominaista hänen teoksilleen on realistisen tarkka kuvaustapa, jossa todellisuus esittäytyy kirkkaampana ja intensiivisempänä kuin koskaan arkimaailmassa. Krohnin teokset paljastavat monitasoisuudessaan kätketyn alitajunnan. Metsä raottaa salaisuutensa vain tarkkasilmäisimmälle kulkijalle: ujosti hehkuvan maariankämmekän.

Innoittajana taiteelliselle työlle ovat toimineet lukuisat ulkomaan matkat, mutta myös kotimaan maisemat Vihdistä ja Kustavista, kodin ja ateljeen interiöörit, matkoilta mukaan tulleet esineet ja luonnokset, mutta myös tutun kotimetsän kätköistä löytyvät pienet salaisuudet tai meren rantakallioilta kasvavat käppyräiset männyt.

Silja Inari Krohn on syntynyt Helsingissä 18. syyskuuta vuonna 1945. Hän on valmistunut Suomen taideakatemiasta vuonna 1969 ja täydentänyt taideopintojaan Ranskassa vuonna 1971. Inari Krohn kuuluu vanhaan kulttuurisukuun. Hänen isänsä oli kuvataidekriitikko ja Taide-lehden päätoimittaja Alf Krohn. Inari Krohnin setä oli kuvataiteilija, lokakuun ryhmän perustajajäsen Ernst Krohn ja äidin sisar kuvataiteilija Eva Cederström. Krohnin sisar on kirjailija Leena Krohn.

Krohnin töitä on ollut esillä lukuisissa yksityis-, ryhmä- ja yhteisnäyttelyissä vuodesta 1968 alkaen. Hänen teoksiaan on ostettu Suomen merkittävimpiin taidekokoelmiin ja myös ulkomaille. Hän on tehnyt kirjankuvituksia ja kirjoittanut kaksi omaelämänkerrallista kirjaa. Krohn on saanut Pro Finlandia-mitalin vuonna 1996 ja Suomen Kulttuurirahaston palkinnon vuonna 1998. Hänelle on myönnetty Valtion 1-, 5- ja 15-vuotiset apurahat sekä Valtion ylimääräinen taitelijaeläke vuonna 2009.

Krohn on vaikuttanut suomalaiseen taidekenttään myös opetustyönsä kautta. Hän on toiminut Kuvataideakatemian taidegrafiikan tuntiopettajana (1994–95 ja 1999–2000) sekä taidegrafiikan professorina vuosina 1995–98. Hän on opettanut myös Lahden taidekoulussa ja Oriveden opiston kesäkursseilla sekä pitänyt maalaus- ja grafiikankursseja Taideteollisessa korkeakoulussa (1989) ja eri kansanopistoissa.