Olavi Laineen teos Etelä-Ranska vuodelta 1963.

Olavi Laine – Olen vain maalari

26.3.–12.5.2002

Olavi Laine syntyi Oulussa 1922. Hän aloitti taideopintonsa Oulussa 1940. Avioiduttuaan 1944 Laineet muuttivat sodan jälkeen Savoon. Ensimmäiset näyttelynsä hän piti Mikkelissä 1947. Laineet muuttivat 1948 Hämeenlinnaan, missä hän järjesti ykstyisnäyttelyitä ja osallistui lukuisiin yhteisnäyttelyihin. Myöhemmin Laineet asuivat Espoossa ja Helsingissä.

Olavi Laine matkusti perheineen vuodeksi Nizzaan maalaus- ja opintomatkalle 1952. Ensimmäisen matkansa jälkeen hän palasi vielä lukuisia kertoja Nizzaan. Provencen ihmiset ja maisevat tarjosivat Laineelle mieluisia aiheita. Hän piti yksityisnäyttelyt sekä Nizzassa että Pariisissa 1960-luvulla.

Strömstad ja Koster-saaret Länsi-Ruotsissa oli toinen Laineelle tärkeä maalausretkien kohde. Aiheina olivat kalastusveneet ja satamanäkymät. Ruotsissa hän piti useita näyttelyitä. Maalausten aiheina olivat maisemat, kaupungit, kylät kuten myös ihmiset sosiaalisissa ympäristöissään. Tunnusomaista Laineen henkilökuvaukselle on lämmin suhtautuminen kuvattaviinsa ja heidän elämäänsä.

Olavi Laineen syntymästä tulee kuluneeksi tänä vuonna 80 vuotta. Riihimäen taidemuseon retrospektiivinen näyttely tarjoaa mahdollisuuden arvioida hänen taidettaan uuden vuosituhannen hengessä.

Riihimäen taidemuseon Tatjana ja Pentti Wähäjärven taidekokoelmassa on useita Olavi Laineen maalauksia. Riihimäen taidemuseoon vuonna 1993 laajan taidekokoelman lahjoittanut Pentti Wähäjärvi esitti toiveen Olavi Laineen taidenäyttelyn järjestämisestä. Olavi Laine kuului niihin taiteilijoihin, joita Pentti Wähäjärvi tuki. Olavi Laineen näyttelyn järjestäminen on myös vastaus lukuisiin toivomuksiin hänen teostensa ihailijoilta.

Syksyllä 2001 julkaistu kirja ”Olen vain maalari”, Olavi Laine (1922–1983), kertoo taiteilijan elämän vaiheista ja taiteesta. Kirja ja näyttely yhdessä tuovat Olavi Laineen taiteen uudelleen suuren yleisön tietoisuuteen.