Rafael Wardin teos Auringossa vuodelta 1959.
Rafael Wardi, Auringossa, 1959. Riihimäen taidemuseo, Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelma.

Pala taivasta ja maata – Poimintoja Riihimäen Taidemuseon kokoelmasta

16.1.–30.4.2005

Riihimäen taidemuseon juhlavuoden avaa kokoelmanäyttely Pala taivasta ja maata. Keräilijä, antiikki- ja taidekauppias Pentti Wähäjärven ja hänen vaimonsa Tatjanan vuonna 1993 lahjoittaman kokoelman runko koostuu suomalaisesta 1900-luvun kuvataiteesta. Kokoelmasta on poimittu kokonaisuuksia sisällön mukaan. Näyttely on taiteilijoiden tulkintoja suomalaisesta luonnosta, rakennetusta miljööstä, henkilökuvauksesta, muotokuva- ja asetelmataiteesta. Pala taivasta ja maata on näyttely luonnosta, ihmisestä ja elämästä – keräilijänsä valitsemina. Yhdessä Kiehtova keräily -näyttelyn kanssa Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelma on esillä vuosien tauon jälkeen näin laajasti ja kattavasti.

Pala taivasta ja maata -näyttely koostuu kolmesta teemasta: maisemataiteesta (Kauas pilvet karkaavat), asetelma- ja interiööritaiteesta (Hetkenpienen), henkilö- ja muotokuvista sekä alastontutkielmista (Kun katsoin sinuun). Kaikki näyttelyn teokset (yli 70) ovat Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelmasta ja lähes kaikki ovat öljyväriteoksia.

Näyttelyn taiteilijat: H. Ahtela, Helga Dahlman, Ragnar Ekelund, Pekka Halonen, Ester Helenius, Eero Järnefelt, Väinö Kamppuri, Unto Koistinen, Erkki Kulovesi, Åke Mattas, Mauno Markkula, Eero Nelimarkka, Mikko Oinonen, Jalmari Ruokokoski, Tyko Sallinen, Max Salmi, Ellen Thesleff, Rafael Wardi, Dora Wahlroos, Kaapo Virtanen.