Eugéne Boudinin teos Trouville, la jetée à marèe haute.
Eugéne Boudin (1824–1898) Trouville, la jetée à marèe haute. Kuva: Anders Sune Berg

Peindre en Normandie – Normandian maalaustaidetta 1800–1900-luvulta

22.5.–27.8.2006

Ranskan tuulinen ja maalauksellinen rannikkoseutu, etenkin Bretagne ja Normandia ovat kiehtoneet ja inspiroineet taiteilijoita etenkin 1800–1900-lukujen taitteessa. Myös suomalaiset taiteilijat matkustivat Ranskaan maalaamaan, hakemaan vaikutteita ja tapaamaan kollegoitaan. Kansainvälisessä ilmapiirissä viihtyivät niin Amélie Lundahl, Maria Wiik kuin Eero Järnefeltkin. Myös ranskalaisille taiteilijoille Normandia, meri, kalastajien pittoreskit kylät ja sinisellä ulapalla välkkyvät purjeet olivat tärkeitä. Rannikkoseudun kimmeltävä valo, meri-ilmasto, kauniit ja vaihtelevat maisemat aitoine ihmisineen olivat kaikki asioita, jotka puuttuivat Pariisista! Taiteilijoiden 1800-luvun lopulla suosima ulkoilmamaalaus uudisti pitkin askelin eurooppalaista taidetta ja muutti myös tapaamme nähdä, kokea taideteos.

Riihimäen taidemuseon suuri kesänäyttely Peindre en Normandie – Normandian maalaustaidetta 1800–1900-luvuilta on Basse Normandie Conseil Regionalin ja Les Flux des Arts -liiton järjestämä näyttely, joka on aiemmin ollut esillä Bergenissä ja Kööpenhaminassa. Kokoelma nähdään tässä laajuudessa ensi kertaa Suomessa. Riihimäen taidemuseossa on esillä yli 50 öljyvärimaalausta ranskalaisen ulkoilmamaalauksen mestareilta. Näyttelyn taiteilijanimiä ovat mm. Claude Monet, Théodore Gericault, Edouard Vuillard, Gustave Courbet, Jean-Babtiste Camille Corot ja Raoul Dufy.