Reino Laitasalon teos Werstaalla.

Reino Laitasalo – Sattuma ja uskallus

11.9.–11.12.2011

Riihimäen taidemuseossa on esillä 11.12. saakka näyttely Sattuma ja uskallus, joka esittelee taiteilija Reino Laitasalon maalauksia ja grafiikkaa usean vuosikymmenen ajalta. Mukana on Laitasalon puolison, Ella-Maija Anttila-Laitasalon nukkeja ja maalauksia. Taidemuseon kokoelmista esillä on Marcus Collinin (s.1882) teoksia 1900-luvun alusta.

Riihimäellä asuva taidemaalari Reino Laitasalo (s.1929) tunnetaan erityisesti työläiskansan elämää oivaltavasti kuvaavista teoksistaan. Maalauksia hallitsevat vahvat värit ja jyhkeät muodot. Aiheena niissä ovat ihmiset työssään, tanssin pyörteissä tai kaihoisissa mietteissään. Ella-Maija Anttila-Laitasalo (1938-2003) tuli tunnetuksi taidemaalarina, käsityöläisenä, mutta ennen kaikkea nukketaiteilijana. Nukkejen persoonalliset kasvot viehättävät sekä aikuisia että lapsia. Huolella suunnitellut, fantastiset asusteet ovat osa niiden lumovoimaa.

Sekä Reino Laitasalon että hänen puolisonsa teoksissa näkyy vaikutteita taidehistoriasta ja eri kulttuureista. Sympaattinen luuranko toistuu aiheena molempien teoksissa. Se on surun ja luopumisen merkki, joka muistuttaa samalla rakkaudesta, ilosta ja elämän rikkauksista. Kuten Laitasalo toteaa:

Elämässä on uskallettava tarttua sattuman tuomiin tilaisuuksiin ja tehdä valintoja.

Reino Laitasalo – Sattuma ja uskallus -näyttely Riihimäen taidemuseossa 11.12.2011 saakka. Vapaa pääsy perjantaisin klo 11-17 näyttelyn loppuun saakka.