Tuomas A. Laitisen ja Joonas Laakson installaatio Vaihe vuoldeta 2017.
Tuomas A. Laitinen ja Joonas Laakso, Vaihe / Phase, 2017. Kuva: Eeli Helin

Studiossa: Tuomas A. Laitinen ja Joonas Laakso

17.6.–13.9.2017

Teos (Vaihe / Phase, 2017.) on koemainen tilanne, joka esittää kysymyksiä näkemisen ja materiaalisuuden suhteesta. Se koostuu lasiveistoksista, valosta ja projisointikankaasta. Teoksen taustalla on ajatus prosesseista, jotka jäävät usein näkymättömiksi, mutta joiden luonnetta on mahdollista tarkastella erilaisten välittäjien kautta. Tämän teoksen luoma tilanne on kuvitteellinen käyttöliittymä jonka kautta informaation lähde – tässä tapauksessa valo – muuttuu ja se hajautuu jatkuvan liikkeen ja eri kappaleiden vuorovaikutuksen kautta. Se heijastelee kiertokulun ja energian liikkeen kautta koettua todellisuutta.

Tuomas A. Laitinen (s. 1976) hyödyntää työskentelyssään liikkuvaa kuvaa, 3D-animaatiota, valoa ja ääntä. Hän on osallistunut lukuisiin näyttelyihin ja festivaaleihin maailmalla, mukaan lukien Bucharest Biennale 7, 2016;  SADE LA Gallery, Los Angeles 2015; Moving Image New York 2016; Mildura Palimpsest Biennale, Australia, 2015; sekä 5th Cairo Video Festival, 2013; The Museum of Contemporary Art, Shanghai 2008; Platform Garanti Contemporary Art Center, Istanbul 2006. Laitiselle myönnettiin vuonna 2014 Suomen taideakatemian palkinto, jonka osana hänen yksityisnäyttelynsä nähtiin EMMA – Espoon modernin taiteen museossa 2014–15. Laitinen osallistuu Suomen kulttuuri-instituuttien yhteiseen suurhankkeeseen Mobile Home 2017, jonka puitteissa nähdään hänen ja saksalaisen arkkitehtikollektiivin Raumlaborberlinin kodin merkitystä tarkasteleva installaatio Suomen Saksan-instituutissa Berliinissä 7.7.2017 asti. Installaatio nähdään Helsingissä elo-syyskuussa 2017. Laitinen toteutti Nykytaiteen museo Kiasman ARS17-näyttelyä varten teoksen Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEKin ja Kiasman yhteistuotantona. Teos on nähtävissä 14.1.2018 saakka.

Joonas Laakso (s. 1980) on lasitaiteilija ja Osuuskunta Lasismin perustajajäsen. Hän yhdistelee teoksissaan eri tekniikoita kuten incalmoa, rengastekniikkaa, filigraania ja lasin kaivertamista. Usein lähtökohtana on jokin tekninen haaste ja sen oivaltaminen. Näiden oivallusten kautta löytyvät ideat antavat uudenlaisia näkökulmia lähestyä perinteisiä tekniikoita.

Olemme oppineet tuntemaan Joonas Laakson vuosien varrella poikkeuksellisen lahjakkaana lasinpuhaltajana ja lasitaiteilijana, jolla on suhteellisen nuoresta iästään huolimatta erittäin omaperäisiä, tuoreita ja oivallisia taiteellisia näkemyksiä. Vankan ammattitaitonsa ansiosta hän onnistunut erinomaisen hyvin ilmaisemaan niitä teoksissaan.

- Suomen lasimuseo