Dora Wahlroosin teos Naisen profiili vuodelta 1894.
Dora Wahlroos, Naisen profiili, 1894. Riihimäen taidemuseo, Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelma.

Taiteilijattaret – Teoksia Riihimäen taidemuseon kokoelmista

17.6.2017–22.4.2018

Riihimäen taidemuseon näyttelyssä Taiteilijattaret – Teoksia Riihimäen taidemuseon kokoelmista (17.6.2017– 22.4.2018) esitellään suomalaisten naistaiteilijoiden teoksia pääosin 1900-luvun alkupuolelta; vuosilta ennen Suomen itsenäistymisvuotta ja etenkin vuosikymmeniltä sen jälkeen. Mukana on maalauksia mm. Ellen Thesleffiltä, Helene Schjerfbeckiltä, Ester Heleniukselta, Sigrid Schaumanilta, Elga Sesemannilta, Venny Soldan-Brofeldtilta, Dora Wahlroosilta, Ingrid Ruinilta ja muutamalta muulta 1900-luvun alkuvuosikymmeninä toimineelta, hieman tuntemattomaksi jääneeltä taiteilijalta.

Teokset kuuluvat Riihimäen taidemuseon kokoelmiin, pääosin Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelmaan. Näyttelyssä nähdään kaikkiaan yli 60 teosta, myös harvemmin esillä olleita teoksia. Näyttelyssä tuodaan eri teemojen kautta esille 1900-luvun alun vahvat ja aikansa taiteen uusimpia tendenssejä seuranneet naistaiteilijat, joista kuitenkin moni on Suomen itsenäistymisen aikoihin jäänyt vähemmälle huomiolle kuin heidän mieskollegansa. Näyttelyssä esitellään taidetta ja teoksia, jotka auttavat meitä ymmärtämään ja rakentamaan kokonaisempaa kuvaa 1900-luvun alun suomalaisesta taidekentästä ja taiteesta, naistaiteilijoiden urasta ja mahdollisuuksista.