Koptinkielinen ostrakon, keraamiikka.
Koptinkielinen ostrakon, keramiikka. Suomen Egyptologinen Seura.

Arkipäivän elämää muinaisessa Egyptissä -luentosarja Riihimäen taidemuseossa syksyllä 2023

Riihimäen taidemuseossa järjestetään Arkipäivän elämää muinaisessa Egyptissä -pienoisnäyttelyn oheisohjelmana kolme luentoa käsittävä luentosarja syksyllä 2023. Luentosarjan kolmas ja toistaiseksi viimeinen osa järjestetään lauantaina 2.12.2023 klo 13.00. Luennon aiheena on Kuinka Egyptissä opittiin lukemaan ja kirjoittamaan – Koulunkäynnistä Egyptin myöhäiskaudella. Luennoitsijana toimii FT Erja Salmenkivi Suomen Egyptologisesta Seurasta. Luennolle voi osallistua museon pääsymaksun hinnalla 4 / 8 €.

Suomen Egyptologinen Seura deponoi muinaisegyptiläisten esineiden kokoelmansa Riihimäen taidemuseoon vuonna 2022. Kokoelman ensimmäisessä esillepanossa on esillä keramiikanpalasia, muutamia pienesineitä sekä ostrakoneja. Näiden esineiden kautta päästään tutustumaan muinaisen Egyptin arkielämään tuhansien vuosien päähän. Pienoisnäyttely avautui Riihimäen taidemuseossa keväällä 2023. ​