Arvo Makkonen, Satamakuva Hakaniemestä. Öljy pahville. Riihimäen taidemuseon kokoelmat.

Arvo Makkosen teoksia lahjoituksena Riihimäen taidemuseolle

Riihimäen taidemuseo on saanut lahjoituksena erän taiteilija Arvo Makkosen (1894–1956) teoksia. Lahjoitetussa kokonaisuudessa on yhteensä 16 öljymaalausta, joissa on aiheena asetelmia, maisemia ja muotokuvia, mukaan lukien kolme taiteilijan omakuvaa. Lahjoitus täydentää hyvin Riihimäen taidemuseon kokoelmia, joiden ydin koostuu 1900-luvun alun suomalaisesta modernismista, Septem- ja Marraskuun ryhmän taiteilijoiden teoksista, joihin myös Arvo Makkonen lukeutuu.

Arvo Makkonen aloitti uransa taiteilijana 1910-luvulla, jolloin suomalainen taide eli murroskautta: modernismi rantautui suomalaisiin taidepiireihin neoimpressionismin ja ekspressionismin siivittämänä. Makkonen kiinnittyi ensin kirkkaita värejä ja puhdasta palettia käyttävään Septem-ryhmään, jonka perustajiin kuuluivat muun muassa Magnus Enckell, Verner Thomé ja Alfred William Finch. 1920-luvun alussa Makkonen vaihtoi kuitenkin väripalettinsa tummempiin sävyihin ja liittyi Tyko Sallisen ympärille syntyneeseen Marraskuun ryhmään.

Riihimäen taidemuseon kokoelmien perusta on Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelma, johon sisältyy lukuisten Septem- ja Marraskuun ryhmään kuuluneiden taiteilijoiden teoksia. Kokoelmassa on teoksia mm. Tyko Salliselta, Jalmari Ruokokoskelta, Juho Rissaselta ja Mikko Oinoselta. Nyt lahjoitetut Makkosen teokset tuovat merkittävän lisän tähän kokonaisuuteen ja täydentävät omalta osaltaan suomalaisten 1900-luvun alun modernistien osuutta Riihimäen taidemuseon kokoelmissa.

Arvo Makkonen tunnetaan erityisesti kaupunkimaisemien ja asetelmien kuvaajana. Koko elämänsä Helsingissä asunut taiteilija kuvasi paljon kotikaupunkiaan, erityisesti Hakaniemen ympäristöä. Makkosen uran kokeilevin ja radikaalein vaihe osuu hänen uransa alkuun, 1910–20 –luvuille, minkä jälkeen hänen ilmaisunsa muuttui sovinnaisemmaksi ja seesteisemmäksi. Kaupunkinäkymien lisäksi Makkonen kuvasi myös maaseutumaisemia ja perinteisiä suomalaisia tupainteriöörejä. 1930-luvun alussa hän maalasi kesäisin Hauhon Vihavuodessa paikallisia kylänäkymiä ja ihmisiä. Taideopintonsa Makkonen suoritti Taideteollisen keskuskoulun iltakursseilla 1910–1911 sekä Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa 1911–1913.

Riihimäen taidemuseolle lahjoitettuun kokonaisuuteen kuuluu teoksia 1920–1940 –luvuilta. Teosten aiheena on maisemia, asetelmia, interiöörikuvauksia ja muotokuvia. Joukossa on myös taiteilijan yksityiseen elämänpiiriin liittyviä aiheita: kolme omakuvaa, sekä kaksi taiteilijan vaimoa Greta Makkosta kuvaavaa maalausta. Toinen näistä on herkkä muotokuva tulevasta vaimosta ennen pariskunnan avioliittoa ja toinen on intiimi kuvaus sohvalla lepäävästä Gretasta vuodelta 1939. Taidokkaassa interiöörikuvauksessa näkyy taiteilijan äiti Edla Makkonen ompelemassa avonaisen ikkunan äärellä. Taiteilijuuteen viittaavaa teemaa näkyy pienessä ikkunalautanäkymässä, missä ikkunalaudalla olevaan ruukkuun on aseteltu siveltimiä.