Kuva: Konsta Leppänen

Luento: Maija Isola – Taiteilijanainen ja designikoni

Riihimäen taidemuseossa järjestetään lauantaina 1.10.2022 klo 15 luento Maija Isola – Taiteilijanainen ja designikoni. Luennoitsijana toimii FT, vastaava museolehtori Leena Svinhufvud. Luento on osa Riihimäen taidemuseon Maija Isola – Kuoseja Amforasta Unikkoon -näyttelyn oheisohjelmaa. Luennolle voi osallistua museon pääsymaksun hinnalla.

FT Leena Svinhufvud (s. 1965) on Designmuseon vastaava museolehtori, jonka työsarkaan kuuluu yleisötyön suunnittelu ja johtaminen. Svinhufvud on myös taidehistorian dosentti Helsingin yliopistossa. Taidehistorian tutkijana hän on perehtynyt modernin muotoilun historiaan ja erityisesti tekstiilisuunnitteluun ja tekstiilitaiteeseen. Svinhufvudin väitöskirja (2009) käsitteli tekstiilitaiteen roolia taideteollisuuden nykyaikaistumisessa 1920- ja 1930 -luvuilla.

Leena Svinhufvud luonnehtii itseään empiristiksi, joka rakastaa tekstiilien ja niiden syntyprosessiin liittyvien aineistojen tutkimista ja keskusteluista niiden äärellä. Tutkimusalueeseen liittyy keskeisenä kysymyksenä naisten roolit ja tehtävät sekä ammatin sovittaminen muuhun elämään. Tämän aihepiirin tutkimusta ja kansainvälistä keskustelua naissuunnittelijoista Svinhufvud on vuosikymmenten varrella innolla seurannut ja ollut siinä mukana.