Pieni turkoosi koppakuoriaisen muotoinen skarabeus-amuletti ajalta noin 664–332 eaa.
Skarabeus, fajanssia, noin 664–332 eaa., Suomen Egyptologinen Seura.​ Koppakuoriaisen muotoiset amuletit symboloivat auringonjumala Ra:ta. Skarabeus-amuletteja asetettiin mm. muumiokääreiden väliin auttamaan ja suojelemaan vainajaa tuonpuoleisessa.

Suomen Egyptologisen Seuran esineistöä: Arkipäivän elämää muinaisessa Egyptissä

Suomen Egyptologinen Seura perustettiin vuonna 1969 edistämään egyptologiaa ja muinaisen Egyptin kulttuurin tuntemusta Suomessa. Seuran perustaja prof. Rostislav Holthoer (1937–1997) hankki matkoiltaan Egyptistä kokoelman egyptiläisiä esineitä. Nämä ja muutamat yksityislahjoituksena saadut esineet muodostavat Suomen Egyptologisen Seuran muinaisegyptiläisten esineiden kokoelman, jonka Seura on deponoinut Riihimäen taidemuseoon vuonna 2022.

Kokoelmassa on yli 200 luetteloitua esinettä. Suurin osa esineistä on vaatimattomia keramiikan palasia ja kivi-iskoksia, mutta mukana on myös kiinnostavia pienesineitä neoliittisestä nuolenkärjestä roomalaisaikaisiin pienoispatsaisiin, joitakin hautauksiin liittyviä esineitä, koptilaisia tekstiilifragmentteja sekä ostrakoneja (kalkkikiven tai keramiikan sirpaleita), joihin on kirjoitettu tekstiä muinaisegyptiksi, koptin kielellä ja kreikaksi. Kokoelma kertoo muinaisen Egyptin kulttuurista: sekä arkielämästä että uskosta tuonpuoleiseen.

Tässä Suomen Egyptologisen Seuran kokoelman ensimmäisessä esillepanossa Riihimäen taidemuseossa keskitytään nimenomaan arkipäivän elämään muinaisessa Egyptissä. Esillä tässä pienoisnäyttelyssä on keramiikanpalasia, muutamia pienesineitä sekä ostrakoneja. Näiden esineiden kautta päästään tutustumaan muinaisen Egyptin arkielämään tuhansien vuosien päähän. Näyttely on esillä toistaiseksi.