Luento: Helene Schjerfbeckin elämä, henkilökuvat ja kauneuden kaipuu 30.10.2021

15.9.2021 Tiedotteet

Helene Schjerfbeck, Mustahattuinen nainen (Nuori nainen), Guys'n mukaan, 1941. Riihimäen taidemuseo, Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelma.

Sue Cedercreutz-Suhonen esitelmöi Riihimäen taidemuseossa lauantaina 30.10.2021 klo 14 otsikolla: Helene Schjerfbeckin elämä, henkilökuvat ja kauneuden kaipuu.

Sue Cedercreutz-Suhonen, Villa Gyllenbergin pitkäaikainen pääopas vuosina 1989–2017, on erikoistunut Helene Schjerfbeckin taiteeseen ja ollut toinen kirjoittaja neljässä Schjerfbeckiä käsittelevässä teoksessa. Sen lisäksi hän on vuosien aikana pitänyt esitelmiä Schjerfbeckin taiteesta sekä kotimaassa että ulkomailla.

Esitelmä on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa kerrotaan pääpiirteittäin tärkeämmät tapahtumat Schjerfbeckin elämässä sekä seurataan hänen taiteensa kehitystä kuvin ja sanoin.

Toisessa osassa siirrytään muutamasta henkilökuvasta Schjerfbeckin muotitietoisuuteen ja niihin uustulkintoihin, joita hän teki ranskalaisen taitelijan Constantin Guys´in (1805-1892) maalausten pohjalta. Sue Cedercreutz esittelee rinnakkain Guys´in ja Schjerfbeckin teokset. Schjerfbeckin teoksista heijastuu sekä kauneuden kaipuu että myös kaipuu Pariisiin, missä hän eli monta onnellista nuoruutensa opiskelijavuotta.

Sue Cedercreutz on koonnut kaikkiaan kahdeksan Guysin maalauksiin perustuvaa uustulkintaa tai tämän hengessä maalattuihin töihin. Näin monta Schjerfbeckin maalausta d´apres tai á la Guys ei tietääksemme ole koottu ja esitelty aikaisemmin.

Esitelmän kesto on noin 1 h.

Sue Cedercreutz-Suhosen tiedot perustuvat artikkeleihin, jotka professori Riitta Konttinen on kirjoittanut julkaisussa Helene Schjerfbeck, Riihimäen Taidemuseossa (2004) ja fil.maist. Leena Ahtola-Moorhouse kirjoitanut julkaisussa H. Ahtela ja Helene Schjerfbeck (2001). Lisäksi Sue Cedercreutz on perehtynyt Charles Baudelairen (1821–1867) Constantin Guytä koskevaan Le Figarossa julkaistuun artikkelisarjaan vuodelta 1863.