Helene Schjerfbeckin teos Sairaanhoitaja vuoldeta 1943.
Helene Schjerfbeck, Sairaanhoitaja, 1943. Riihimäen taidemuseo, Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelma.

Helene Schjerfbeck Pentti Wähäjärven kokoelmissa

6.2.2004–30.1.2005

Kun Riihimäen taidemuseo Tatjana ja Pentti Wähäjärven lahjoituksen seurauksena perustettiin vuonna 1994, museo sai laajan kokoelman Helene Schjerfbeckin teoksia. Kokoelmaan kuuluu kaikkiaan 36 teosta, ja kaksipuoliset teokset nostavat töiden määrän neljäänkymmeneen.

Helene Schjerfbeckin myöhäisemmän kauden teokset muodostavatkin yhden Riihimäen taidemuseon Pentti Wähäjärven kokoelman kulmakivistä. Ensimmäistä kertaa Riihimäen taidemuseon historiassa kaikki kokoelman Schjerfbeckin teokset ovat yhtä aikaa esillä. Nähtävänä on myös myös paperikonservaattori Päivi Ukkosen tutkimuksen tuloksena kolmen työn toiselta puolelta löytyneet piilossa olleet luonnokset. Ne eivät ole olleet koskaan aikaisemmin esillä.

Riihimäen taidemuseon Helene Schjerfbeck -kokoelmaan kuuluu öljyvärimaalauksia, akvarellitöitä, piirustuksia ja Schjerfbeckin toisintoina omista aiemmista maalauksistaan tekemiä litografiatöitä.

Teokset kattavat liki seitsemän vuosikymmentä. Varhaisempien teosten joukossa on piirustus Kirjoittava nainen (1886). Viimeisimpiin kuuluu Schjerfbeckin yli 80-vuotiaana maalaama öljyväriteos Pariisitar (1943/1944).

Kokoelman monipuoliseen aihepiiriin kuuluu mm. muotokuvia, kukka- ja maisema-aiheita sekä henkilökuvia.

Näyttelyn mielenkiintoisiin helmiin kuuluu Schjerfbeckin omakuva vuodelta 1921 sekä sen toisella puolella oleva maalaus Tehdastyöläisiä matkalla työhön. 1900-luvun alkupuolella valmistuneet kukka-asetelmat, henkilökuvat 1920-luvulta, litografiatyöt seuravalta vuosikymmeneltä sekä C. Guys’n mukaan toteutetut teokset 1940-luvulta antavat muiden töiden ohella monipuolisen kuvan Schjerfbeckin 1900-luvun tuotannosta.