Maija Isolan suunnittelemia kankaita taidemuseon näyttelytiloissa.

Maija Isola – Kuoseja Amforasta Unikkoon

Riihimäen taidemuseossa on esillä 7.5.–23.10.2022 Maija Isolan (1927–2001) painokangaskuoseja esittelevä näyttely Maija Isola – Kuoseja Amforasta Unikkoon. Isola oli kotoisin Riihimäeltä ja hän asui Riihimäellä myös vanhuusvuotensa.

Maija Isola on yksi Suomen tunnetuimmista kuosisuunnittelijoista. Isola toimi Marimekon suunnittelijana vuoteen 1987 asti.

Riihimäen taidemuseon näyttely on toteutettu yksityisarkiston kangasmalleista. Koko taidemuseon täyttävä näyttely esittelee Maija Isolan suunnittelemia kuoseja aiheittain ja aikakausittain. Näyttelyä on täydennetty Isolaan ja kankaisiin liittyvällä muulla aineistolla, joka on lainattu mm. muiden museoiden kokoelmista sekä yksityiskokoelmista.

Tuotantoa esitellään aina ensimmäisiin kuosimalleihin kuuluvasta Amfora-kankaasta (1949) 1970-luvulla Yhdysvalloissa vietetyn ajan myötä syntyneisiin kangasmalleihin ja myöhempiin uustuotannon kuoseihin.

Näyttelyarkkitehtuurin on suunnitellut muotoilija Laura Väinölä ja näyttelyn visuaalisen ilmeen graafinen suunnittelija, kuvittaja ja kuosisuunnittelija Antti Kekki.​