Esineistöä Wähäjärven kokoelmasta.
Esineistöä Wähäjärven kokoelmasta. Kuva: Heikki Tuuli

Kiehtova keräily – Riihimäen Taidemuseo 10 vuotta

27.2.2005–29.1.2006

Keräilyyn jää koukkuun. Se on elämän mittaista rakastumista esineiden, tapahtumien ja asioiden maailmaan; jännittäviä löytöjä ja pettymyksiä; kertomuksia ja tarinoita; kokoamista ja haalimista.

Kiehtova keräily -näyttelyssä on esillä yhden keräilijän elämäntyön tulos. Näyttely kertoo intohimosta antiikkia ja taidetta kohtaan ja siitä millaiseen mittasuhteeseen keräily voi kasvaa. Näyttely esittelee keräilijä Pentti Wähäjärven yli kahden tuhannen esineen antiikki- ja taidekokoelmaa, jota hän kokosi vaimonsa kanssa. Keräily alkoi vaatimattomasti, mutta päättyi kunnianhimoisesti – Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelman lahjoitus mahdollisti Riihimäen taidemuseon avaamisen vuonna 1995.

Kiehtova keräily esittelee Wähäjärven kokoelmaa koko vuoden ajan uudistuneella ripustuksella. Lavastaja Jenni Juurinen on suunnitellut näyttelytilojen interiöörisisustukset, joissa yhdistyvät tämän päivän sisustustrendit suomalaiseen designiin. Näyttelytiloihin on ripustettu Wähäjärven kokolelman keskeisten taiteilijoiden maalauksia ja grafiikkaa. Esillä on myös veistoksia ja esineistöä antiikkikokoelmasta.

Näyttelyn taiteilijoita: Wäinö Aaltonen, Hugo Backmansson, Albert Edefelt, A.W. Finch, Akseli Gallen-Kallela, Pekka Halonen, Ester Helenius, Eero Järnefelt, Unto Koistinen, Anitra Lucander, Mikko Oinonen, Sigrid Schauman, Helene Schjerfbeck, Per Stenius, Hugo Simberg, Venny Soldan-Brofeldt, Ellen Thesleff, Verner Thomé, Ville Vallgren.