Mirva Valvannon teos Suuri saalistaja vuoldeta 2011.
Mirva Valvanto, Suuri saalistaja, 2011.

Hidas taikuus – psykoanalyysi ja kuvataide Riihimäen Kuvataiteilijat ry:n biennaali

12.6.–21.8.2011

Kesällä 2011 Riihimäen taidemuseossa on esillä Riihimäen Kuvataiteilijat ry:n jurytetty näyttely nimeltä Hidas taikuus – psykoanalyysi ja kuvataide. Näyttelyssä on esillä teoksia yhdeksältä yhdistyksen taiteilijajäseneltä. Ohessa nähdään näyttelyn teemaan sopivia, harvemmin esiteltyjä teoksia taidemuseon kokoelmista esimerkiksi taiteilijoilta  ja Helene Schjerfbeck, Birger Carlstedt, Robert Wilhelm Ekman, Juhani Harri ja Einar Jolin. Näyttely ei pyri kuvataiteen ja psykoanalyysin teorioiden kattavaan esitykseen. Sen sijaan se pohtii psykoanalyysin ja kuvataiteen välistä suhdetta: mitä annettavaa näillä voi nykyaikana olla toisilleen?

Hidas taikuus on termi, jolla psykoanalyysin kehittäjä Sigmund Freud kuvasi analyyttistä prosessia, jossa elämänhahmotus voi muuttua niin voimakkaasti, että se tuntuu jopa taikuudelta. Vaikka ”hidas taikuus” viittasi alun perin psykoanalyysin prosessiin, yhtä hyvin termillä voi kuvata taiteen prosessia ja sen muutosvoimaa. Taiteen tekemisessä ja sen kokemisessa on usein kyse tunteista ja mielentiloista – kaipuusta, surusta, masennuksesta, rakkaudesta, ilosta, pelosta tai halusta. Sekä psykoanalyysissä että taiteessa korostetaan fantasioiden ja kuvittelun merkitystä: niiden kautta ihmiselle voi avautua aivan uusia olemisen ja tuntemisen mahdollisuuksia.

Näyttelyn taiteilijat: Jussi Goman, Päivi Granfors, Sari Kalliokoski, Tuija Lampinen, Antti Oikarinen, Pilvi Ojala, Merja Sirkiä, Katja Taskinen ja Mirva Valvanto.

Näyttelyn on kuratoinut taidehistorioitsija, FT Juha-Heikki Tihinen.