Simo Ripatin installaatio Huone vuodelta 2010.
Simo Ripatti, Huone, 2010.

Sampo Malin ja Simo Ripatti

Kuvanveistäjä Sampo Malinin ja kuvataiteilija Simo Ripatin yhteisnäyttely on esillä Riihimäen taidemuseossa 19.11.2022−12.2.2023. Taidemuseon alakertaan sijoittuvassa näyttelyssä on esillä pääasiassa tätä näyttelyä varten toteutettuja installaatioita. Yhteisnäyttelyllä ei ole nimeä tai yhteistä ennakolta rakennettua teemaa. Sampo Malin ja Simo Ripatti käsittelevät taiteessaan kuitenkin osittain samaa asiaa, eli ”kokemuksen luotettavuutta niin visuaalisena kuin fyysisenä elementtinä”.

Sampo Malin ja Simo Ripatti kirjoittavat näyttelystään:

”Kaiken keskiössä on tilan käyttö. Taide rakentuu tilaan, jonka yksi elementti on itse katsoja. Tässä näyttelyssä teokset täyttävät tilat, mutta yhtä tärkeää on myös rakennettujen kappaleiden ulkopuolelle jäävä tila, katsoja siis mukaan lukien. Se on rajoiltaan määritelty mutta häiriötön ja vapaa ympäristö, joka antaa katsojalle mahdollisuuden keskittyä taiteen sisältöön. Tällöin teoksille ei jää mitään ulkopuolelta tulevia selittelyjä tai vaikutteita, vaan ne ovat juuri sellaisia millaisiksi katsoja itse teokset kokee. Taideteokset vaativat pienen pysähtymisen, syventymisen ja antautumisen epävarmuuden tunteelle. Tässä näyttelyssä taiteilijan tehtävä on ohjata, manipuloida ja rajoittaa katsojan havaintoja, ohjaten taiteen äärelle pysähtynyttä kokijaa pohtimaan mikä kyseinen teos oikeastaan edes on.”

Riihimäkeläisellä kuvanveistäjä Sampo Malinilla (1977) ja janakkalalaisella kuvataiteilija Simo Ripatilla (1975) on ollut lukuisia yksityis- ja ryhmänäyttelyitä, ja molemmat taiteilijat ovat valmistuneet Kuvataiteen maistereiksi Kuvataideakatemiasta.

Sampo Malin kertoo käsittelevänsä teoksissaan toden ja mielikuvituksen rajapintaa:

”Tilallisissa töissäni mittasuhteet ja katsojan fyysinen kokemus ovat avainasemassa. Teoksissani taidekokemus syntyy syöttämällä ristiriitaisia aistimuksia siihen nähden kuinka katsoja vastaavat asiat muistaa tai olettaa olevan.”

Simo Ripatin pyrkimyksenä on havainnollistaa vähäeleisesti ja hienovaraisin keinoin vaikeasti sanallistettavia aiheita. Hänen teoksissaan tilankäyttö on lähes poikkeuksetta aktiivisena elementtinä.