Ingrid Ruinin Omakuva.
Ingrid Ruin, Omakuva, ajoittamaton. Riihimäen taidemuseo, Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelma. Kuva: Seppo Hilpo

Ingrid Ruin – (1881–1956) Anders Zornin oppilas

22.5.–28.2005

Riihimäen taidemuseon kesänäyttely Ingrid Ruin (1881–1956) – Anders Zornin oppilas on taiteiljan ensimmäinen laajempi näyttely vuosikymmeniin. Näyttelyssä esitellään 1900-luvun alussa toiminut naistaiteilija, joka oli Anders Zornin (1860–1920) oppilas. Esillä on Ingrid Ruinin öljyvärimaalauksia, akvarelliteoksia, piirustuksia ja grafiikkaa sekä Anders Zornin teoksia. Näyttelyn teokset on koottu yksityiskokoelmista, Riihimäen taidemuseon kokoelmista ja muista julkisista kokoelmista. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan suomen- ja ruotsinkielinen näyttelyluettelo.

Porissa vuonna 1881 syntynyt ja Suomessa pääosin vuoteen 1931 asti työskennellyt Ingrid Ruin asui myöhempinä vuosikymmeninä Ruotsissa. Ruin opiskeli Suomessa Taideyhdistyksen piirustuskoulussa Helsingissä (1897–1901) ja Taideakatemiassa Kööpenhaminassa (1901–1903). Tärkeäksi opintovaiheeksi muodostuivat opinnot Ruotsissa Morassa Anders Zornin johdolla vuodesta 1905 alkaen. Ruinin keskeisin tuotanto koostuu kansallispukuisia naisia kuvaavista maalauksista, alastontutkielmista, muotokuvista ja omakuvista. Tuotannon yhteydessä on viitattu jo taiteilijan elinaikana Anders Zornin vaikutukseen niin maalaustyylin kuin aiheidenkin osalta.