Hanna-Riikka Heikkilän suunnittelema kuosi Sense.
Kuosi, Sense, 2023. Papu Design Oy. Kuosin suunnittelu: Hanna-Riikka Heikkilä.

Papu meets art – Papu Design, Hanna-Riikka Heikkilä ja Riihimäen taidemuseo 11.3.–11.9.2023

Muoti ja taide ovat aina inspiroineet toisiaan. Erityisen ajankohtaista kiinnostus muodin ja taiteen väliseen vuorovaikutukseen näyttää olevan juuri nyt. Tähän kasvavaan kiinnostukseen vastaa myös Riihimäen taidemuseossa esillä oleva, kuosisuunnittelua ja taidetta yhdistävä näyttely Papu meets art – Papu Design, Hanna-Riikka Heikkilä ja Riihimäen taidemuseo.

Näyttelyllä tavoitellaan yleisöä laajasti ja valtakunnallisesti uudenlaisella, inspiroivalla ja kiinnostavalla kokonaisuudella. Papu Design Oy:n vaatteet ja asusteet ovat nyt ensimmäistä kertaa esillä taidetta ja kuosisuunnittelua yhdistävässä näyttelyssä.

Näyttelyssä on esillä Papu Designin vaatteita ja asusteita sekä kuosisuunnittelija ja taiteilija Hanna-Riikka Heikkilän (s. 1979) teoksia. Näyttelyä täydentävät Riihimäen taidemuseon kokoelmiin kuuluvat teokset.

Näyttelyn tavoitteena on esitellä erityisesti kuosisuunnittelun ja taiteen saumakohtia, inspiroivasti ja visuaalisesti näyttävänä, uusia ajatuksia ja virikkeitä herättävänä kokonaisuutena. Näyttelyssä esitellään Papu Designin nykysuunnittelua, uusimpia kuoseja ja vaatteita.

Papu Designin kuosien yhtenä lähtökohtana on yrityksen kuosisuunnittelijan Hanna-Riikka Heikkilän taide. Hanna-Riikka Heikkilän taiteeseen pohjautuvat kuosit ovat olleet alusta lähtien vahvasti mukana Papu Designin mallistoissa ja hänen taiteensa välittyykin kiinnostavalla ja raikkaalla tavalla niistä valmistettuihin vaatteisiin ja asusteisiin. Heikkilä on suunnitellut kuoseja yritykselle jo sen perustamisvuodesta 2012 lähtien. Näyttelyssä esille asetettavat Heikkilän teokset ovat pääosin akryylimaalauksia MDF-levylle ja kankaalle. Suurin osa teoksista on näyttelyä varten valmistuneita uusia teoksia.

Papu Designin kuosisuunnittelussa yhdistyvät innovatiivisesti ja raikkaasti muoti, taide ja muotoilu. Yritys on tullut tunnetuksi laadukkaista ja vastuullisesti tuotetuista naisten- ja lastenvaatteista, joita suunnitellaan Suomessa ja valmistetaan ulkomailla EU:n alueella. Yrityksen tuotteita myydään lähes 30 maassa.

Näyttelyssä on esillä myös muutamia Riihimäen taidemuseon kokoelmiin kuuluvia teoksia. Riihimäen taidemuseon kokoelmiin kuuluu yli 2 000 teosta, joista pääosa on suomalaista 1900-luvun alun maalaustaidetta. Lisäksi kokoelmiin kuuluu muun muassa aasialaista antiikkiesineistöä, ikoneja 1800-luvulta sekä muita kokonaisuuksia, kuten egyptiläistä esineistöä.